Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

2 A Azta B C Cs D E Egyéb F G H I J K L M N Ny O P q R S Sz T U V W X y Z Á

Shared service center jelentése

Szófaj: főnév

Jelentése:

  1. Olyan vállalati vagy szervezeti egység, ahol több különböző részleg vagy leányvállalat közös adminisztratív, pénzügyi vagy informatikai szolgáltatásait centralizált módon kezelik.

Források:

www.dictionary.com

Jelentése példamondatokkal

  • A multinacionális vállalat központi shared service center-ét Dublinban hozta létre, hogy hatékonyabbá tegye a pénzügyi és humánerőforrás-feladatokat.

Eredete

A „shared service center” kifejezés az angol nyelvből származik, ahol „shared” a közös vagy megosztott jelentésű, míg „service center” szolgáltató központot jelent. A koncepció a 20. század második felében terjedt el, különösen a nagyvállalatok körében, ahol a költséghatékonyság és az egységesítés fontos szempontokká váltak.

Történeti és kulturális vonatkozás

A shared service center-ek kialakulása szoros kapcsolatban állt a globalizáció és a technológiai fejlesztések hatásaival. A vállalatok rájöttek, hogy közös platformokon keresztül jelentős költségmegtakarítást érhetnek el, miközben javítani tudják az üzleti folyamatok hatékonyságát és minőségét. Ez a modell különösen népszerűvé vált az 1990-es évektől kezdődően, mivel az internet és az informatikai rendszerek fejlődése lehetővé tette a távoli szolgáltatásokat és az adatok valós idejű kezelését. Ma a shared service centereket nem csak multinacionális vállalatok használják, hanem kormányzati és nonprofit szervezetek is, amelyek a specializált tudás és az erőforrások központi kezelése révén próbálnak hatékonyságot növelni.

Gyakori tévhitek és helytelen használat

A „shared service center” kapcsán gyakran tévedés fordul elő, amikor azt kizárólag költségmegtakarítási eszközként említik. Bár költségcsökkentés egyik célja lehet egy ilyen központ létrehozásának, a fő cél inkább a hatékonyság és a szolgáltatások minőségének javítása a vállalaton belül. Továbbá, sokan összekeverik a shared service center fogalmát az outsourcinggal. Az outsourcing külső cégek bevonását jelenti, míg a shared service center a vállalat belső egységei számára nyújt szolgáltatásokat.

Összehasonlítás és kontraszt

A shared service center (SSC) és az outsourcing közötti fő különbség az, hogy míg az outsourcing során a vállalat külső szolgáltatóval köt szerződéseket, addig az SSC-ként működő egységek házon belül, de több országot vagy üzletágat kiszolgálva végzik a munkájukat. Az SSC-k hosszú távú stratégiaként működnek, míg az outsourcing inkább rövid távú költségcsökkentésre fókuszálhat.

Példák összehasonlításra:

  • Egy globális vállalat belső IT supportját egy shared service center kezeli, míg a HR bérszámfejtési feladatait külső cég, azaz outsourcing keretében látják el.
  • A termelési adminisztrációt Magyarországon egy SSC végzi, míg a logisztikai üzemeltetést harmadik fél, azaz outsourcing partnerek kezelik.

Szó család és rokon értelmű kifejezések:

  • Szolgáltató központ
  • Központi ügyintézés
  • Belső szolgáltatási egység

Szinonimák:

  • Szolgáltatási központ
  • Belső támogatói központ

Ellentéte

  • Külsőszolgáltató központ (Outsourcing Center)
  • Decentralizált szolgáltatás

Gyakorlati használat különböző kontextusokban

A „shared service center” vagy megosztott szolgáltatási központ fogalma az üzleti és adminisztratív feladatok központosított kezelését jelenti egy szervezeten belül. Gyakran használják nagyvállalatok, ahol a különböző földrajzi helyszínek vagy részlegek számára közös feladatokat látnak el, például a könyvelést, emberi erőforrás menedzsmentet vagy IT támogatást. Ennek célja általában a költséghatékonyság növelése, a folyamatok egységesítése és a specializált tudás koncentrálása.

Érdekesség:

Az első modern shared service center koncepciókat a 1980-as évek végén és az 1990-es évek elején kezdték el alkalmazni, különösen az Egyesült Államokban. Az eredeti cél gyakran az volt, hogy a vállalatok csökkentsék az operatív költségeiket a versenyképesség javítása érdekében. Érdekes módon az ilyen központokat különösen gyakran alakítják ki országokban, ahol az üzleti szolgáltatások költségei alacsonyabbak, mint a vállalat anyavállalatának helyszínén. Ezen gyakorlatnak köszönhetően számos országban, például Indiában és Magyarországon is jelentős iparági ágazattá vált a shared service center tevékenység.

Hibát találtál? Segíts nekünk javítani – jelentsd be itt egyszerűen!