Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

2 A Azta B C Cs D E Egyéb F G H I J K L M N Ny O P q R S Sz T U V W X y Z Á

Benchmarking jelentése

Szófaj: főnév

Jelentése:

  1. A benchmarking egy üzleti stratégia, amely során az egyes szervezetek vagy cégek azonosítják és elemzik a legjobb gyakorlatokat, amelyeket más szervezetek alkalmaznak. Célja a saját tevékenységeik optimalizálása és javítása.

Források:

www.merriam-webster.com

Jelentése példamondatokkal

  • A vállalat az iparág legjobb gyakorlatait vizsgálja benchmarking módszerrel, hogy növelje versenyképességét.

Eredete

A „benchmarking” kifejezés az angol „benchmark” szóból származik, amely eredetileg a földmérők által használt referencia pontot jelölt. Az üzleti kontextusban a 20. század második felében terjedt el, amikor a vállalatok elkezdték alkalmazni a benchmarkingot a teljesítmény javítása érdekében.

Történeti és kulturális vonatkozás

A benchmarking az 1980-as években vált igazán népszerűvé az üzleti világban, különösen az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában. A módszert a japán autógyártók sikeressége inspirálta, akik a 20. század második felében a különféle hatékonyságnövelő technikák alkalmazásával jelentős előnyre tettek szert az autóiparban. Azóta világszerte elterjedt, és az üzleti fejlődés egyik alapvető eszközeként ismert.

Gyakori tévhitek és helytelen használat

A „benchmarking” kifejezést gyakran félreértelmezik, mint egyszerű összehasonlítást más cégek termékeivel vagy szolgáltatásaival. Valójában a benchmarking egy strukturált megközelítés, amely célja a legjobb gyakorlatok azonosítása és alkalmazása a szervezeti teljesítmény javítása érdekében. Gyakori tévhit, hogy a benchmarking csak nagyvállalatok számára hasznos, holott kisebb cégeknek is jelentős előnyöket nyújthat.

Összehasonlítás és kontraszt

A benchmarking során egy vállalat saját teljesítményét másokkal szemben mérlegeli, míg az általános összehasonlítás gyakran csak egy felületes szintet jelent. A benchmarking célja a fejlesztési lehetőségek azonosítása és a versenyben való jobb helytállás, szemben a puszta statisztikai rangsorral, amely csupán állapotfelmérés lehet.

Példák összehasonlításra:

  • Autógyártók értékelik a konkurens modellek üzemanyag-hatékonyságát és biztonsági jellemzőit saját fejlesztésükhöz.
  • Kiskereskedelmi láncok összehasonlítják az ügyfél-elégedettségi mutatókat más láncokkal a vásárlói élmény javítása érdekében.

Szó család és rokon értelmű kifejezések:

  • Benchmark
  • Teljesítményértékelés
  • Versenyképességi elemzés
  • Best practice felmérés

Szinonimák:

  • Referenciamérés
  • Teljesítmény összevetés
  • Komparatív elemzés

Ellentéte

  • Belső értékelés (mely nem veszi figyelembe a külső viszonyítási pontokat)
  • Intuitív döntéshozatal (amely adatok és összehasonlítás nélkül történik)

Gyakorlati használat különböző kontextusokban

A „benchmarking” egy olyan módszertan, amelyet szervezetek használnak a teljesítményük értékelésére és javítására azáltal, hogy más vállalatokkal vagy iparági sztenderdekkel hasonlítják össze saját folyamataikat. Például az üzleti szférában a benchmarking során egy vállalat megvizsgálhatja a vezető versenytársak logisztikai folyamatait, hogy javítsa saját szállítói láncának hatékonyságát. Az oktatásban egy iskola összehasonlíthatja saját tanulmányi eredményeit más iskolákéival, hogy azonosítsa erősségeit és fejlesztendő területeit.

Érdekesség:

A benchmarking gyökerei az 1970-es évekre nyúlnak vissza, amikor a Xerox cég kezdte alkalmazni ezt a módszert, hogy versenyképes maradjon a japán cégek elleni küzdelemben, amelyek akkoriban jóval hatékonyabb gyártási technikákat alkalmaztak. A Xerox sikeresen hasznosította a benchmarkingból nyert információkat, ami hozzájárult a vállalat teljesítményének jelentős javulásához. Azóta a benchmarking széles körben elterjedt a különböző iparágakban világszerte.

Hibát találtál? Segíts nekünk javítani – jelentsd be itt egyszerűen!